Как се консервират ски?

Защо трябва да подготвим правилното съхранение на ските и на сноубиорда? За да запазим качествата им и да удължим живота им. Ако не са обработени с парафин, те могат да изсъхнат през лятото. Ако обаче е обработена само повърхността, без кантовете, това не е достатъчно - консервацията се счита за непълна. Най-често това се случва в домашни условия.

Защо не е добре? За пълноценно консервиране, повърхностният слой се импрегнира с парафин. Ако кантовете не са били заточени преди нанасянето на парафина, този слой не се задържа добре. А процесът на заточване на кантовете е сложен и при всички случаи е съпроводен от шлайфане на основата.

Минимумът, който трябва да се направи при консервирането на алпийските ски, е да се заточат кантовете и да се покрие плъзгащата се повърхност с парафин.

Трябва ли да се ремонтират ските преди консервация?

В случай на сериозна повреда, препоръчително е плъзгащата се повърхност да бъде ремонтирана незабавно, независимо дали е преди консервация. Тук не важи правилото, че куршумът не удря два пъти на едно и също място. Дълбока драскотина увеличава риска нов камък да попадне на същото място и да нанесе повече повреди. Това ще направи ремонта много по-скъп и дълъг.

Консервирането в края на сезона позволява да отделите време да направите ремонта, да заточите кантовете и да импрегнирате основата. Обикновено е добре да се оставят в сервиза за около седмица, за да се подложат на изсушаване и след това да се извършат другите необходими манипулации. Ако сте направили това, в началото на следващия сезон ще ви трябват само 20-30 минути, за да подготвите ските за пистите - само трябва да отстраните парафина, вместо да си отделяте 3-4 дни за пълната им подготовка. Очевидно е спестяването не само на време, но и на пари.

А може ли да си спестите цялото това обслужване?

Без поддръжка, дори и най-скъпите ски в един момент няма да могат да изпълняват основната си задача - последствията са ниска скорост и много падания. Същото е като с автомобилите - изисква се редовна смяна на масло, филтри, проверка на накладки. И ние го правим. Същото е и със ски оборудването.

Етапи на консервирането

Шлифоване и изравняване на канта от основата. / Прави се на машина с шлифовъчна лента. В процеса се отстраняват малки драскотини, намаляват се дълбочината и видимостта на по-големите, подравняват се страничните кантове в една и съща равнина с основата. След това процедурата се повтаря с по-деликатна повърхност на шлифовъчната лента - и така до получаване на желания резултат. Видът на зърнистата текстура на лентата се подбира от майстора в зависимост от състоянието на кантовете и на основата. Понякога е достатъчно просто да бъдат полирани. Драскотините, останали след финалното шлайфане, трябва да бъдат третирани.

Заточване на кантовете. / След шлайфането и подравняването на ръбовете по основата, се заточват и страничните кантове. В този процес се определя ъгълът в зависимост от геометрията и предназначението на ските. По принцип това е 90-87°, но по желание на клиента може да се направи по-остър. След заточване, ските се избърсват добре и се оставят да изсъхнат в продължение на едно денонощие.

Крепежните елементи се разхлабват, за да "почиват пружините”. / За да направите това, е необходимо да отпуснете силата на регулиращите винтове в главите и петите до минимум. Когато дойде моментът за каране, винтовете просто се завинтват в двете посоки, тоест първо се затягат до максимум, след това отново до миниумум и едва след това се настройват на необходимата степен.

Покриване на пързалящата се повърхност с парафин. / Парафинът всъщност предпазва от влажност, прах, окисляване и поражения от ултравиолетовата светлина.

Два начина за нанасяне на парафин

Механично / Машината има два вала, единият от които се нагрява до +180°C, а вторият се използва като ротационна четка. Върху загрятия вал се нанася парафин, след което майсторът прокарва ските или сноуборда върху него.

Ръчно / Добрият стар познат на всички начин за домашна работа. Плъзгащата се повърхност просто се натрива с парафин, който след това се изглажда със специална ютия.

И двата варианта са правилни. Задачата е да бъде блокиран достъпът на кислород до плъзгащата се повърхност по време на летния период, но методът не е основен.

Кой парафин е подходящ за консервиране на ски или сноуборд?

За запазване на плъзгащата се повърхност се използва нискотопим парафин. Нарича се още консервационен или транспортировъчен. В сервиза най-често се използва специален универсален парафин, който след това е перфектен като основен слой за зимно смазване.

Защо трябва да се изчака едно денонощие?

По време на процедурата за заточване ските се нагряват и се подлагат на въздействие с вода, след което трябва да се охладят и изсъхнат. Ако нанесете парафин веднага, тогава влагата ще бъде запазена под неговия слой, което може да доведе до корозия и разслояване. Така в началото на новия сезон отново ще се налага ските ви да са в сервиза за заточване.

Съкращава ли полирането живота на ските?

Определено – не. Мнозина се страхуват, че при шлайфане дебелината на канта и основата намалява. От гледна точка на чистата физика, да, но на практика материалът се отстранява само докато ръбът се заточи и равнината му се изравни с основата, а това понякога са само стотни от милиметъра. Тоест, за да видите промени ако не с просто око, то поне с измервателен уред, трябва да заточвате ските си поне 500 пъти, ако не и повече. И това се случва само при сериозно износване.

Възможно ли е самостоятелно да консервирате ските или сноуборда за летния сезон?

Възможно е, мнозина го правят. Но дали е добре?

Да, заравняването на плъзгащата повърхност може да се замени с изстъргване, почистването от стара грес - с кърпа с разтворител. Какво ще кажете обаче за запълването на големи драскотини? И изравняването на парафина с ютия? В крайна сметка качеството на консервацията се определя не от дебелината на парафиновия слой, а от неговата еднородност и правилен подбор. Освен това прегряването на пластмасата е въпрос на секунди, след което “изгорялите” ски се коригират само чрез полиране.

Друг проблем е подготовката на кантовете. От една страна, на пазара има много компактни и удобни устройства за заточването им и с определени умения не е трудно да го направите сами. Но правилното заточване от страната на основата е почти невъзможно, тъй като ще трябва равномерно да премахнете както металния ръб, така и пластмасовия слой - и всичко това от двете страни. Има риск равнината на основата да е по-висока от ръба. Ще се наложи да променяте ъгъла на канта или да отнемате от основата, което ще повлияе върху поведението на ските. Все пак ще се убедите, че подобни трудности ще ви изпратят в сервиза за пълно обслужване. Да не говорим, че ще трябва да се снабдите с необходимите инструменти и продукти. Излишен разход на пари, време и енергия.

Вярно е, че сервиза, който предлага комбинация от добро оборудване и опитен професионалист, е рядкост. Но откриете ли го, това е вашето място. Ключовата дума тук е да търсите специализирани, повтаряне - СПЕЦИАЛИЗИРАНИ магазини.

ВИЖТЕ ОЩЕ:

Как да перете ски екипировката?

Подготвяйте тялото си, докато сте извън пистата

Последни публикации