В спорта и в туризма няма човек, който да не е срещал обувки с подметки Vibram. Удивителните технологични разработки на тази компания отдавна са възприети от повечето световни производители и изобщо не се нуждаят от реклама. Но все пак е интересно да ви запознаем с интересните факти, които стоят зад жълтото осмоъгълно лого на марката и защо се радва на такава голяма любов?
Името на марката е свързано с името на основателя й
Не е от думата „вибрирам“, нито от латинската vibratio („треперене“). Доста по-просто е. Основателят на компанията – италианският алпинист и планински гид Vitale Bramani – през 1937 г. изобретява подметки за алпинизъм и планински преходи Carrarmoto, като първите са направени от материал, от който са създадени и автомобилните гуми Pirelli. Впоследствие той ги патентова и започва усъвършенстването и фабричното производство. Името включва първите букви от собственото му име и фамилия - VItale BRAMani. Късмет е, че на всички езици звуците в името са хармонични.
Историята на създаването е трагична
До 1935 г. всички катерачи тръгвали за планината с тежки обувки, облицовани с метални гвоздеи/котки. Това осиггурявало добра стабилност в сняг, лед, но пък било неудобно за движение по скали и камъни. Същата тази година екип от италиански катерачи начело с Витале Брамани тръгва да изкачва скалиста пътека до връх Расика (3305 м), оборудвани с обувки с подметки от дебел многослоен филц. Тази подметка била идеална поддръжка по скали и камъни, но не били подходящи при заледяване. Уви, времето ги подвело. Нищо не предвещавало последвалия циклон, виелица и студ. Шест човека от екипа не могли да слязат заради заледяването и загинали. Витале оцелял, но оттогава посветил живота си на разработването на перфектната подметка за планина. Силна, лека, непоромокаема, с надеждна защита при студ и устойчива на всякакви повърхности – от трева до гладки, мокри камъни и сняг. И му провървяло.
Днес обувките с подметка Vibram са се превърнали в общоприет стандарт за планински туризъм, а случаи на измръзване на краката на височина от 3000 метра на практика не са познати.
Световната слава на Vibram носи първото успешно изкачване на връх K2
На 31 юли 1954 г. двама италиански алпинисти – Ахил Компаньони и Лино Лачели – за първи път успяват да изкачат върха на известната планина убиец К2 (8611 м). На фона на тогавашните технологии това бил нечовешки подвиг. И то осъществен с подметки Vibram. И двамата катерачи се завърнали успешно, без тежки измръзвания и наранявания, а впоследствие планинският им живот е доста успешен и дълъг. Прославяйки себе си, те прославили и своя приятел Витале Брамани.
Златната емблема Vibram се появява през 1969 г.
Тогава е открита иновативната за онова време каучукова смес marca oro, която прави революция в обувките за катерене, осигурявайки почти 100% сцепление върху скалистата повърхност заради специалната текстура на гумата. Линията обувки за скално катерене придобила такава популярност, че логото й станало лого на марката Vibram и до днес стои на подметките на обувките.
Защо подметката Vibram не се плъзга настрани, нито напред, нито назад и никога не задържа мръсотия?
Тайната е в местоположението на елементите на протектора. Те са достатъчно високи, за да поемат шока на стъпалото и не са разположени близо един до друг – заради рядкото разположение са леко наклонени в различни посоки, което позволява да се поддържа максимална стабилност в абсолютно всяко положение на стъпалото. В средата на стъпалото елементи на протектора почти липсват, а в зоната между пръстите и петите има специално проектирани канали, които отвеждат камъните, глината, пясъка и други замърсявания обратно по протежението на крака, т.е. почистването става от само себе си! Тази структура на подметката също има голяма заслуга за популярността на подметката Vibram.
Компанията Vibram отделя внимание на опазването на околната среда и екологичта
От 1994 г. функционира системата Ecostep , позволяваща да се намалят производствените отпадъци с повече от половината. Но това не е всичко. Около 30% от продуктите са направени от рециклирана гума, предимно изхвърлени автомобилни гуми. При това производствената технология за почистването и рециклирането на каучук е толкова прецизна, че не само запазва, но и подобрява качествата му. Целта на еколозите на компанията е максимално приближаване към затворен производствен цикъл.