Днес ски облеклото е едно от най-ярките и технологично развити направления в модата. И това е разбираемо – дрехите за любителите на планинските спортове трябва да са едновременно практични (да топлят и да улесняват движението), но и икономични, за да могат да си ги позволявт не само най-състоятелните. Естетиката на ските се е развила около блясъка на висшето общество, но не е останала в неговите рамки. Затова днес можем да си позволим да се наслаждаваме на зимните спортове на всяка писта във всеки курорт. Но всичко започнало не толкова отдавна – преди около 150 години. Тогава се е зародила модата на зимните планински дрехи – по това време норвежците започнали да се интересуват от ските като начин за забавление, спорт и почивка.
Скиорска разходка в Швеция, 1905 г.
Първоначално абсолютно всички дрехи били изработени от вълна, а за защита от влага били обработвани с восък. Женските ски дрехи съществено се различавали от мъжките, въпреки че в пола не било никак удобно да се карат ски. Но моралните принципи били все още доста силни. След вълната дрехите започнали да е изработват от габардин, който всъщност бил доста по-дишащ. След Първата световна война производителите на дрехи започнали да използват елементи от военното облекло, а панталонът станал част от облеклото и на жените.
Скиорски екип за жени от Burberry, 1920 г.
И, ако норвежците изобретяват техниката на ски карането, то австрийците добавят стил към него. През 20-те години на миналия век естетиката на австрийските народни дрехи и цветовата палитра като кафяво, зелено и червено се превърнали в основнополагащ стил на ски модата. Съответно били заимствани и десени като диви цветя, каре и райе.
Национални австрийски носии, носени и до днес от скиорите по време на народните фестивали
Първите зимни Олимпийски игри през 1924 г. подтикват големите производители на дрехи да включат и ски облеклото, като наблегнат на водоустойчивостта и модерния силует. Тогава се появяват гащеризоните с ципове, заместващи копчетата. А през 30-те години, вдъхновени от униформите на пилотите, дизайнерите късите връхни якета и панталони с ластици, които заменили гетите. Това биули облекла, които имитирали ежедневния стил.
През 1933-1934 г. по ски пистите във Франция започнали да се появяват ски лифтовете. Тогава се появила нуждата от по-прилепнали силуети на дрехите, след което се появили и еластичните маншети на ръкавите и на панталоните, а постепенно панталоните стават тесни като за ездачи. През този период се случва друго важно събитие: скиорите започват да карат с комлект от две части, изработени от различни цветове. Но все още били изработвани от вълна и от габардин. През 1936 г. американецът Еди Бауер измисля първото ватирано яке с гъши пух. Самият Бауер твърди, че тази идея му е предложена от чичо му, който е живял в Сибир. А в края на 30-те години се възражда ски полата, като в някои курорти тя била знак за ски експерт.
Яке с пух Eddie Bauer’s Skyliner, 1936 г.
Между двете световни войни се развива „златния век на модата“ в ски облеклото и не могат да бъдат изброени силуетите в дрехите. Тогава се раждат пуловерите със снежинки, стенснеите панталони и шаловете и палтата от норка. В края на Втората световна война найлонът като материя влиза в ски облеклото. След войната доста европейци се местят отвъд Океана и стават ски инструктори, но именно те започват да диктурат ски модата там.
Кадър от фотосесия в декемврийския Vogue, 1936 g. © Roger Schall
До края на 40-те ски панталоните все още били изработвани от габардин, но се появили ципове на глезените, а цветовете били тъмни с ярки елементи. Тогава популярност придобили и дрехите за разпускане край камината след дълъг ден на пистите – меки пуловери, кадифени панталони и поло, пухен елек. В началото на 50-те пухеното яке, създадено от Клаус Обермайер започнало да се произвежда от вълна, а в същото време пухът започнал да се използва и в създаването на ски дрехи. Така комбинацията от бързосъхнещ найлон и пух започнала да измества вълната и габардина от този сегмент. След Войната хората жадували за живот и цветовете на ски облеклата станали по-ярки.
През 50-те години карането на ски станало изключително популярно, тъй като хората получили повече възможности да пътуват. Това предизвикало бум в създаването и производството на ски облекла, което довело до разработки на нови технологии в текстилната индустрия. Синтетиката се оказва по-топла и устойчива на вода в сравнение с естествените влакна. Така през 60-те години материите стават доста по-тънки и леки. По това време бързо се популяризират маските с двойни лещи, пластмасовите обувки със скоби за закопчаване и леките ски от фибростъкло. Скоростта на спускане се увеличава, което пък изкарва наяве и нови нужди в облеклото. През 1959-та се появява Spandex – еластичното синтетично влакно било по-разтегливо от найлона и незабавно възстановявало първоначалната си форма. Тъкан, идеална за създаването на облекло за състезания.
Одри Хепбърн, 1963 г.
През 60-те обаче се заражда и втората голяма вълна, белязала блясъка на ски облеклото. Дизайнерите пресъздавали магията на красивия ски живот и започнали да изработват дрехите от луксозни материи с тесни силуети. Създателите на филма „Джеймс Бонд“ също допринесли за това. Модните списания също имали знчима роля – на страниците им редовно в ски облекла се появявали звезди като Одри Хепбърн, Грейс Кели, Ан Тейлър, Джаки Кенеди и др. Именно тази мода увековечи периода на 60-те. През 70-те все още синтетиката управлява „парада“ на ски облеклата. През този период ски дрехите започват да навлизат в ежедневието, а пухените якета и до днес са част от него.
Скиорски екип на корицата на Vogue, 1959 г.
В началото на 80-те на практика са въведени повечето технологии в материала и дизайна на ски облеклото, които се ползват и до днес от големите производители. Тогава започва да се ползва брандирането с лого. През 90-те дрехите за ски стават по-удобни и изключително цветни.
Скиорските костюми през 70-те
През новото хилядолетие процъфтява сноуборд индустрията, а нарастващата популярност на екстремни зимни спортове подтиква производителите на спортни дрехи да се съсредоточат върху иновациите. Мембрани с усъвършенствани характеристики, водоустойчиви ципове, якета с надуваеми изолационни въздушни джобове, водоустойчиви шевове, безшевно бельо и чорапи, електрически отпплителни системи в дрехите, качулки с размер, подходящ за обличане върху каксите, импрегнирана защита на гърба и на опашната кост, снегозащитни поли и двойни маншети....
Днешната ски мода е смесица от стилове, а границата между спортните и ежедневни силуети е доста размита. Това позволява дори и да сте със ски облеклото си, да изглеждате на място и по улиците на града.
Гари Купър, Ингрид Бергман, Кларк Гейбъл и Джак Хемингуей, Sun Valley, 1946 г.