Интересната история на скиорската мода

Днес ски облеклото е едно от най-ярките и технологично развити направления в модата. И това е разбираемо – дрехите за любителите на планинските спортове трябва да са едновременно практични (да топлят и да улесняват движението), но и икономични, за да могат да си ги позволявт не само най-състоятелните. Естетиката на ските се е развила около блясъка на висшето общество, но не е останала в неговите рамки. Затова днес можем да си позволим да се наслаждаваме на зимните спортове на всяка писта във всеки курорт. Но всичко започнало не толкова отдавна – преди около 150 години. Тогава се е зародила модата на зимните планински дрехи – по това време норвежците започнали да се интересуват от ските като начин за забавление, спорт и почивка.

Скиорска разходка в Швеция, 1905 г.

Скиорска разходка в Швеция, 1905 г.

Първоначално абсолютно всички дрехи били изработени от вълна, а за защита от влага били обработвани с восък. Женските ски дрехи съществено се различавали от мъжките, въпреки че в пола не било никак удобно да се карат ски. Но моралните принципи били все още доста силни. След вълната дрехите започнали да е изработват от габардин, който всъщност бил доста по-дишащ. След Първата световна война производителите на дрехи започнали да използват елементи от военното облекло, а панталонът станал част от облеклото и на жените.

Скиорски екип за жени от Burberry, 1920 г.

Скиорски екип за жени от Burberry, 1920 г.

И, ако норвежците изобретяват техниката на ски карането, то австрийците добавят стил към него. През 20-те години на миналия век естетиката на австрийските народни дрехи и цветовата палитра като кафяво, зелено и червено се превърнали в основнополагащ стил на ски модата. Съответно били заимствани и десени като диви цветя, каре и райе.

Национални австрийски носии, носени и до днес от скиорите по време на народните фестивали

Национални австрийски носии, носени и до днес от скиорите по време на народните фестивали

Първите зимни Олимпийски игри през 1924 г. подтикват големите производители на дрехи да включат и ски облеклото, като наблегнат на водоустойчивостта и модерния силует. Тогава се появяват гащеризоните с ципове, заместващи копчетата. А през 30-те години, вдъхновени от униформите на пилотите, дизайнерите късите връхни якета и панталони с ластици, които заменили гетите. Това биули облекла, които имитирали ежедневния стил.

През 1933-1934 г. по ски пистите във Франция започнали да се появяват ски лифтовете. Тогава се появила нуждата от по-прилепнали силуети на дрехите, след което се появили и еластичните маншети на ръкавите и на панталоните, а постепенно панталоните стават тесни като за ездачи. През този период се случва друго важно събитие: скиорите започват да карат с комлект от две части, изработени от различни цветове. Но все още били изработвани от вълна и от габардин. През 1936 г. американецът Еди Бауер измисля първото ватирано яке с гъши пух. Самият Бауер твърди, че тази идея му е предложена от чичо му, който е живял в Сибир. А в края на 30-те години се възражда ски полата, като в някои курорти тя била знак за ски експерт.

Яке с пух Eddie Bauer’s Skyliner, 1936 г.

Яке с пух Eddie Bauer’s Skyliner, 1936 г.

Между двете световни войни се развива „златния век на модата“ в ски облеклото и не могат да бъдат изброени силуетите в дрехите. Тогава се раждат пуловерите със снежинки, стенснеите панталони и шаловете и палтата от норка. В края на Втората световна война найлонът като материя влиза в ски облеклото. След войната доста европейци се местят отвъд Океана и стават ски инструктори, но именно те започват да диктурат ски модата там.

Кадър от фотосесия в декемврийския Vogue, 1936 g. © Roger Schall

Кадър от фотосесия в декемврийския Vogue, 1936 g. © Roger Schall

До края на 40-те ски панталоните все още били изработвани от габардин, но се появили ципове на глезените, а цветовете били тъмни с ярки елементи. Тогава популярност придобили и дрехите за разпускане край камината след дълъг ден на пистите – меки пуловери, кадифени панталони и поло, пухен елек. В началото на 50-те пухеното яке, създадено от Клаус Обермайер започнало да се произвежда от вълна, а в същото време пухът започнал да се използва и в създаването на ски дрехи. Така комбинацията от бързосъхнещ найлон и пух започнала да измества вълната и габардина от този сегмент. След Войната хората жадували за живот и цветовете на ски облеклата станали по-ярки.

През 50-те години карането на ски станало изключително популярно, тъй като хората получили повече възможности да пътуват. Това предизвикало бум в създаването и производството на ски облекла, което довело до разработки на нови технологии в текстилната индустрия. Синтетиката се оказва по-топла и устойчива на вода в сравнение с естествените влакна. Така през 60-те години материите стават доста по-тънки и леки. По това време бързо се популяризират маските с двойни лещи, пластмасовите обувки със скоби за закопчаване и леките ски от фибростъкло. Скоростта на спускане се увеличава, което пък изкарва наяве и нови нужди в облеклото. През 1959-та се появява Spandex – еластичното синтетично влакно било по-разтегливо от найлона и незабавно възстановявало първоначалната си форма. Тъкан, идеална за създаването на облекло за състезания.

Одри Хепбърн, 1963 г.

Одри Хепбърн, 1963 г.

През 60-те обаче се заражда и втората голяма вълна, белязала блясъка на ски облеклото. Дизайнерите пресъздавали магията на красивия ски живот и започнали да изработват дрехите от луксозни материи с тесни силуети. Създателите на филма „Джеймс Бонд“ също допринесли за това. Модните списания също имали знчима роля – на страниците им редовно в ски облекла се появявали звезди като Одри Хепбърн, Грейс Кели, Ан Тейлър, Джаки Кенеди и др. Именно тази мода увековечи периода на 60-те. През 70-те все още синтетиката управлява „парада“ на ски облеклата. През този период ски дрехите започват да навлизат в ежедневието, а пухените якета и до днес са част от него.

Скиорски екип на корицата на Vogue, 1959 г.

Скиорски екип на корицата на Vogue, 1959 г.

В началото на 80-те на практика са въведени повечето технологии в материала и дизайна на ски облеклото, които се ползват и до днес от големите производители. Тогава започва да се ползва брандирането с лого. През 90-те дрехите за ски стават по-удобни и изключително цветни.

Скиорските костюми през 70-те

Скиорските костюми през 70-те

През новото хилядолетие процъфтява сноуборд индустрията, а нарастващата популярност на екстремни зимни спортове подтиква производителите на спортни дрехи да се съсредоточат върху иновациите. Мембрани с усъвършенствани характеристики, водоустойчиви ципове, якета с надуваеми изолационни въздушни джобове, водоустойчиви шевове, безшевно бельо и чорапи, електрически отпплителни системи в дрехите, качулки с размер, подходящ за обличане върху каксите, импрегнирана защита на гърба и на опашната кост, снегозащитни поли и двойни маншети....

Днешната ски мода е смесица от стилове, а границата между спортните и ежедневни силуети е доста размита. Това позволява дори и да сте със ски облеклото си, да изглеждате на място и по улиците на града.

ари Купър, Ингрид Бергман, Кларк Гейбъл и Джак Хемингуей, Sun Valley, 1946 г.

Гари Купър, Ингрид Бергман, Кларк Гейбъл и Джак Хемингуей, Sun Valley, 1946 г.

Последни публикации