От всички истории за създаването на ски брандове тази на HEAD е най-удивителната. Началото й е поставено преди около 70 годинив Тимониум (САЩ). През 1947 г. един неуспешен опит на Хауърд Хед да кара ски провокира цяла революция в индустрията.
Роден във Филаделфия пре 1914 г. в семейство на зъболекраи, мечтата на Хауърд е да стане сценарист. Но през втората година на обучението си по литература в Харвард, той предпочел да я смени с техническа специалност. Въпреки дипломата си на инжинер, първите години след университета той все пак се опитал да пише и след като поработил известно време като копирайтър, сценарист и репортер, бил безславно уволнен. Това за известно време сломило самочувствието му, но решил, че творческият му потенциал и атлетичните му качества ще му дадат шанс и като инжинер. През 1939 г. получава работа в самолетостроителната компания Glenn L. Martin Company.
Повратната точка на една ски ваканция
Всъщност Хауърд бил доста добър и на покер и докато работел като самолетен инжинер, все пак успял на масата за карти да спечели и известно състояние, с което да финансира собствен бизнес. Една обикновена ски ваканция през 1947 г. става повратна точка в съдбата му. Докато почивал във Върмонт с приятели, които се шегували с него, че той буквално се търкаля по пистата, Хед (както повечето новаци) обвинявал за несгодите си ски оборудването си. С помощта на инжинерните си познания обаче, той успял да убеди останалите, че е прав и че ските наистина не са добри – били дълги, тежки и неудобни. Изработени от дърво, те не се огъвали и оставали нестабилни на пистата.
Революционната сандвич конструкция
Хед твърдял, че с помощта на метални пластини и използвайки самолетната технология, можел да направи по-добри ски – леки и ефективни. Затова се отказал от опита си да се учи да кара с традиционните ски, купил си лентов трион за 250 долара и в свободното си време започнал да проектира собствен модел ски. Хауърд решил да приложи сандвич конструкцията, използвана в авиационната индустрия. Тайната била в лепилото: по време на Втората световна война химиците са създали еластично водоустойчиво лепило за залепване на алуминий и дърво. Хауърд разработва проекта „пчелна пита“ (honeycomb), поставена между две метални пластини – през цялата 1948 г. той се посвещава на разработването на тази концепция.
Бизнес началото
По време на друга игра на покер Хед печели 6000 долара и с тяхна помощ основава собствена компания Head Ski в Тимониум (щата Мериленд, САЩ). Целта му била да създаде перфектните ски и след година той пуска първите шест чифта ски със „сандвич“ конструкция. Но още през първия час на теста всички чифтове били изпотрошени по склоновете, а коментарът на инструктора Стив Нолтън бил: „Можете да сложите тези ски в банята докато мъжете се бръснат - да се оглеждат в тях като в огледало. Те не стават за нищо друго!“ Един от професионалните скиори Нил Робинсън все пак запазил един от счупените чифтове, като установил, че е по-различен от останалите счупени - тези ски били по-здрави от дървените и два пъти по-леки.
Още три години били нужни, за да се усъвършенстват ските и до 1950 г. Хед разработил още 40 различни конструкции, преди ски инструкторът Клиф Тейлър да одобри резултата. Това бил именно алуминиеви ски със сърцевина от слоеста дървесина, пластмасова плъзгаща се повърхност и кант от въглеродна стомана, който се врязвал в снега и позволявал лесно маневриране. Така се ражда първата серия алпийски ски Standard Head. Цената им била 85 долара за чифт, докато по това време най-скъпите ски не надвишавали 45 долара. Но новите композитни ски тежали колкото дървените, но били по-здрави, по-гъвкави и послушни на завоите. Първите 300 чифта били направени на ръка само за истински фенове, като Хауърд молел инструкторите и спортистите да карат с неговите ски на многолюдни места.
„Ако знаех, че ще ми отнеме 4 години и повече от 40 прототипа, щях да се откажа от този бизнес още преди да започна. За щастие с колегите ми си мислехме, че всеки следващ вариант ще бъде успешният.“
Пътят към върха
За да остане в играта Head Ski Company, Inc., се наложило Хед да продаде дял от 40%. Нужни били няколко години, преди елегантните черни ски на Standard Head да станат символ на лукса по пистите. През 1954 г. композитните ски на Head получават патент и така Хауърд изпреварва с няколко години конкурентите си, които го смятали за самонадеян мечтател. На следващата година Head вече е водеща марка за ски в САЩ и Европа. Олимпийските победи през 1960 г. сами убеждават спортистите в качествата на Head.
По същото време Хауърд Хед се интересувал много от тенис и започва да разработва тенис ракети. Както в случая със ските, ракетите били изработвани от дърво, а дизайнът им не е претърпял големи промени през изминалите 100 години. През 1968 г. в Head се открива дивизия, занимаваща се изключително с разработването на тенис оборудване. Година по-късно на US Open била представена и първата тенис ракета от метал.
През 68-ма американците, които предпочитали да карат с Head, наброявали около 4 милиона. Към онзи момент това са единствените ски на пазара, за които се давала гаранция от една година. На следващата година компанията се превръща в най-големия ски производител в света и продава 300 хиляди ски годишно. Същата година Хауърд Хед бил принуден да продаде компанията на авиостроителната компания AMF за 16 милиона долара, като 4.5 милиона получава лично за себе си. По това рвеме във фирмата работят 500 души.
„При нас мечтата на човек да полети се превръща в реалност.“
След пенсионирането си Хед остава сериозно пристрастен към тениса и разбира се играел само с метална ракета. Придобива малко производство за тенис топки и продължава да разработва нови тенис ракети за компанията Prince Manufacturing Co., от която е придобил контролния пакет акции. Скоро се появяват и новите ракети Head, изработени от алуминиева сплав, които независимо от увеличения си размер, били по-леки от дървените. На пика на развитието на Prince, Хауърд Хед продава тази компания и се мести в щата Коорадо.
Кой е Хауърд Хед?
Факт е, че постоянният му стремеж към върхови постижения се отразява на личния му живот. След три рзвода, Хауърд Хед най-накрая намира това, което търси – Марта Фрицлен, родом от Вейл, щата Колорадо. Той можел просто да живее с нея, без вечното желание да измисля нещо ново. Починал през 1991 г. на 76-годишна възраст заради усложнения след сърдечна операция.
Хауърд Хед прави революция в два спорта. Това било възможно заради неговата далновидност и интуиция, които му помагали често и в бизнеса. Но бил воден не от желанието да промени индустрията, а от стремежа да усъвършенства собствените си способности. Той не бил корифей нито в ските, нито в тениса и въплатил своите изключителни идеи именно заради това да постигне успехи в спорта. В крайна сметка неговата некомпетентност и в двата спорта му помогнала да разработи собствена спортна екипировка.
Head след Хед
Под управлението на AMF Head Sport придобива през 70-те години Tyrolia – водещ австрийски производител на ски автомати. Под егидата на Head тенис направлението продължавало да се развива и разнообразява. През 1978 г. компанията представя първите обувки за тенис. След още десетина години компанията Head International GmbH се премества в Европа и отново сменя своя собственик, като през 2000 г. се присъединява към корпорацията HTM, специализирана в спортно оборудване. Независимо от всички промени в бизнеса, конструктивното ядро на компанията продължава да въвежда всякакви иновации в ските, заимствани от авио-и вертолетостроенето.
След 2000 г. специалистите на Head създадоха редица иновативни разработки, които осигуряват уникални характеристики на ските. Включително и Head Intelligence – умна технология на основата на пиезо влакна. Водещата ски колекция използва технологията Head Intelligence CHIP. Към влакната е добавен микрочип, който постоянно следи и контролира усукването на ските и е в състояние да контролира сковаността само за 7 милисекунди в зависимост от сцеплението на ските със склона.
През сезон 2012-2013 г. Head представи нова гама ски Head ERA 3.0, като в концепцията внедрява редица смели иновации:
Allride Rocker – малък рокер в носовата част на ските, който драстично намалява при натоварване.
Progressive Radius – за по-добро иницииране на влизане в завой и компенсиране на отрицателното въздействие на рокера върху твърдата повърхност, страничният разрез в носа има по-радикална форма в сравнение с останалата дължина на ските. В комбинация с рокер решението е нестандартно.
Intellirise Rebound – за да намали „трептенето“ на носа на ските с рокер, Head изпозлва пиезоелектрични влакна, поставяйки ги в зоната на рокера и потушава вибрациите.
В ските на Head се използва и системата за възстановяване на кинетична енергия KERS, подобна на тази, използвана в болидите от Формула 1. KERS натрупва енергия, след което я отдава в момента на ускоряване – в нашия случай дава на ските рязък допълнителен отскок при прекантиране.
Всички тези технологии са в основата на актуализираната линия Supershape, която се оказа толкова успешна, че от 2014-та преминава от колекция в колекция почти непроменена.
„Ако дървото е толкова добро, защо не правят самолети от него?“
Страстта на Head към новите технологии доведе до регистрация на патент за използване нa най-новия материал Graphene в ските. Той има уникално свойство – признат е за най-издръжливия материал на планетата. Първите му проби са получени още през 2005 г., а през 2016-та вече се използват успешно в линиите Supershape, Instinct и Monster на Head. Днес на почти всички ски може да откриете неговия символ.